Królowa mody jest tylko jedna! Recenzja książki „Vivienne Westwood”

Udostępnij

»„Podobam się sobie fizycznie. Na swojej twarzy widzę rozmaite rzeczy: tajemnice i głębie. Do głowy by mi nie przyszło robić sobie lifting”. Takie zadowolenie z siebie powinno wzbudzać zazdrość każdej kobiety, szczególnie  że mówi to pięćdziesięciolatka z wiązana z modą, której publiczny wizerunek jest zależny w pewnym stopniu od fotogeniczności i seksowności. «

Vivienne Westwood powiedziała to w 1991 roku  w wywiadzie przeprowadzonym z okazji dziesięciu lat życia w świetle jupiterów. Wystąpiła w nim w swojej codziennej roli: podziwianej projektantki, szanowanej bizneswoman, kobiety niezależna od nikogo, a już najmniej od byłego, charyzmatycznego i  destrukcyjnego partnera Malcolma McLarena.

Książka „Vivienne Westwood”, której autorami są Ian Kelly oraz bohaterka, jest unaocznieniem tego zdania. Powstała w 2014 roku, w Polsce wydana została w kwietniu 2016 roku nakładem „mojego” wydawnictwa Bukowy Las w serii poświęconej wybitnym projektantom mody.

Vivienne Westwood, Ian Kelly, Vivienne Westwood, wydawnictwo Bukowy Las, Wrocław 2016 rok.

Vivienne Westwood, Ian Kelly, Vivienne Westwood, wydawnictwo Bukowy Las, Wrocław 2016 rok.

Jak tu nie kochać Vivienne?

„Żywym należy się szacunek, a zmarłym prawda” – to przekonanie bohaterki legło u podstaw książki. Projektantka opowiada o sobie szczerze, nie unika trudnych wspomnień ani kontrowersyjnych spraw w swoim życiu jak np. emocjonalnego uzależnienia od Malcolma McLarena, ojca swojego młodszego syna i wieloletniego partnera w biznesie. Nie upiększa rzeczywistości, szuka odpowiedzi na pytania dotyczące przeszłości, które  ważne są tu i teraz, a także rzutują na przyszłość. We wspomnieniach wtórują jej najbliżsi: rodzina, przyjaciele, współpracownicy.

Dowiadujemy się o jej relacji z rodzicami (miała wspaniałe dzieciństwo!), rodzeństwem, wielką miłość odczuwaną do dzieci z natychmiastowym zastrzeżeniem projektantki, że nie była matka doskonałą … I riposta na to wyznanie jej dwóch synów, że oni czuli się i czują przez nią kochani, a oni matkę nie tylko kochali i podziwiali, ale przede wszystkim lubili i lubią!

Poznajemy trudne dochodzenie do odkrycia tego, czego pragnie, kształtowanie się jej relacji z mężczyznami: od typowego, mieszczańskiego małżeństwa dwudziestolatki z rówieśnikiem, przez toksyczny związek z McLarenem, po miłość i małżeństwo z młodszym, silnym i twórczym Andreasem Kronthalerem. Obserwujemy jak Vievienne dojrzewała jako projektantka, kształtowała się jako intelektualistka i znawczyni historii mody, także od podszewki, jak stawała się aktywistką ruchów proekologicznych, wolnościowych, zaangażowaną działaczka, którą robi tyle ile może, aby pomóc konkretnym osobom i szukać rozwiązań globalnych problemów jak: koszmarna bieda Afryki, ocieplanie klimatów, zamachy państw i rządów (przede wszystkim demokracji zachodnich) na wolność. 

Z książki wyłania się obraz kobiety, która ponad wszystko ceni miłość oraz wiedzę!

To niezwykłe odkrycie, biorąc pod uwagę wizerunek, który media i świat mody stworzyły dla Vievienne. Spodziewałam się, że naczelną rzeczą dla matki chrzestnej punka będzie potrzeba niezależności, która prowadzi do buntu. A tu takie klasyczne wartości! Lektura budzi podziw dla Vievienne Westwood, szacunek dla niej oraz zwyczajnie olbrzymią sympatię dla tej wspaniałej kobiety.

Forma narracji

Książka jest hybrydą między wywiadem rzeką a klasyczną biografią. Autor Ian Kelly rozmawiał z Vivienne Westwood i osobami z jej otoczenia, ale także postarał się o unikalne dokumenty czy korespondencję między projektantką a następca brytyjskiego tronu księciem Karolem. W książce nie brakuje ilustracji (tych jest, jak wiadomo, zawsze mało) zarówno z archiwum domowego, jak i firmowego. Losy bohaterki przedstawione są w układzie chronologicznym oraz – w odniesieniu do współczesności– tematycznym. Świetną częścią książki są dynamiczne reportaże, w tym otwierająca ją relacja przygotowania pokazu mody od kulis, czy przedstawienie funkcjonowania pracowni projektowej oraz sposobu prowadzenia dochodowego biznesu modowego. Gotowa recepta na sukces? Tak, ale tylko dla twórczych, zdeterminowanych i konsekwentnych. Biografia mocno podkreśla znaczenie i rolę Vivienne Westwood, jako spirytus movens, odradzania tradycyjnego przemysłu i rękodzieła artystycznego czy ludowego, za co była wielokrotnie nagradzana!

Vivienne Westwood, Ian Kelly, Vivienne Westwood, wydawnictwo Bukowy Las, Wrocław 2016 rok. Kolorowa wkładka przedstawiająca tartan Westwood McAndreas (z prawej) oraz zdjęcie Andreasa Kronthalera z Robertem Pinnockiem popierających niepodległość Szkocji.

Vivienne Westwood, Ian Kelly, Vivienne Westwood, wydawnictwo Bukowy Las, Wrocław 2016 rok. Kolorowa wkładka przedstawiająca tartan Westwood McAndreas (z prawej) oraz zdjęcie Andreasa Kronthalera z Robertem Pinnockiem popierających niepodległość Szkocji.

Vivienne Westwood, Ian Kelly, Vivienne Westwood, wydawnictwo Bukowy Las, Wrocław 2016 rok. Kolorowa wkładka z rysunkami bohaterki.

Vivienne Westwood, Ian Kelly, Vivienne Westwood, wydawnictwo Bukowy Las, Wrocław 2016 rok. Kolorowa wkładka z rysunkami bohaterki.

Mój styl ubierania się opisałabym jako elegancję we włoskim stylu – wszystko musi do siebie pasować, a na koniec jeszcze dobre perfumy, bynajmniej nie „ozonowe” czy „świeże”. Osobiście podobają mi się kolekcje pełne historycznych odniesień i cytaty z klasycznych konstrukcji krawieckich podanych w nowatorski sposób. Dlatego tak bliskie są mi propozycje haute couture Vievienne Westwood. Jednak w czasie czytania książki udzielił mi się nieco punkowy nastrój i – kupiłam postarzone dżinsy. Trochę to dziwne, aby płacić za dziurawe spodnie, ale … Naprawdę czuję się w nich dobrze, młodo, intrygująco. Dziękuję dame Vievienne!

Książkę z serca polecam każdemu, kto interesuje się historią i współczesnością mody rozumianej jako sztuka, nauka i biznes, uwielbia poznawać nietuzinkowe osoby, kocha muzykę, punk, rocka. To lektura podnosząca na duchu, ucząca pokory oraz będąca inspiracją.

Vivienne Westwood, Ian Kelly, Vivienne Westwood, wydawnictwo Bukowy Las, Wrocław 2016